Hållbarhet har blivit något som konsumenten värdesätter mer och mer och de senaste rapporterna från både Postnord och Bring visar att den medvetne konsumenten sätter en ny standard.
Att tänka hållbart är något som blivit omtalat och omskrivet det senaste året. När HUI Research traditionsenligt utsåg Årets julklapp 2018 föll valet på det återvunna plagget, en direkt spegling av hur konsumenten börjat tänka i mer hållbara perspektiv. Postnord sammanfattar det första kvartalet i E-barometern och där konstaterar man att hållbarhetsfokuset hos konsumenten är på fortsatt uppgång. Tre av fyra konsumenter uppger att de gör medvetna val när de handlar på nätet och det är främst kvinnor som tänker på hållbarhet och klimatpåverkan.
Leverans och emballage – butikens framtida varumärkesbyggande
Tidigare var snabb leverans och fri frakt något som butikerna använde som marknadsföringsstrategi och en faktor som vägde tungt när konsumenten handlade på nätet. Men nu tycks trenden vara det motsatta. Tre av fyra skulle betala fem kronor extra om man visste att frakten skulle vara mer miljöanpassad. Emballage är också en faktor som konsumenter tar hänsyn till när de handlar. Det som gör konsumenter missnöjda är när emballaget är för stort och företaget transporterar en stor mängd luft. För att fånga konsumentens intresse för din butik kan alltså vara att tänka över hur du förpackar dina varor och även erbjuda fraktalternativ som påverkar miljön mindre.
Kommer konsument välja hållbarhet framför pris?
Men enligt Postnords rapport finns en utbredd skepsis bland handlarna om konsumenten verkligen kommer att välja en frakt som är dyrare och som även innebär en fördröjd leveranstid. Bring Researchs rapport Så väljer kunden dig är dock inne på att miljötänk och hållbarhet kommer att vara framtiden frö många konsumenter. Enligt den rapporten vill nämligen de nordiska kunderna att butiker ska visa hur de tar hänsyn till miljön och man spår också att konsumenter kommer att välja bort butiker som inte visar hur de klimatkompenserar. Ett tips till dig som driver nätbutik kan vara att visa hur just du och din butik tänker kring klimat, hållbarhet och miljö.
Vill du veta mer? Läs Brings rapport här och Postnords E-barometer här.
Med Billmate väljer din kund om de vill betala med faktura, delbetalning, kort eller direktbetalning via 10 banker. Vi kan även erbjuda det populära betalsättet Swish. Vi tror inte på långa bindningstider eller andra dolda kostnader, därför har vi helt slopat bindningstider. Vi kallar detta 100% nöjd kundgaranti. Vi har kunder inom alla möjliga branscher och vi har stor och bred kunskap inom betallösningar. Vill du veta mer? Kontakta oss – vi finns här för dig!